Çocuk, ruhsal yapılanması henüz tamamlanmamış insandır. Bu yapılanmanın zarara uğramaması için Allah sanki çocukların içine bir " kişilik koruma düzeneği" yerlestirmiştir. Bu düzenek çocuğun yapılanmakta olan kişiliğine zarar verici bir unsurla karşılastığında, bilinçaltı bir refleks ile koruma kalkanı olusturur. Örneğin, çocuğa iletilen mesajda " incitici" bir tavır varsa, çocuk ya tepkisel davranarak bundan korunmaya çalışır ya da iletişime kapanır. İletisime kapanan çocuğun eğitim süreci durmuş demektir. Zarara uğradıgı halde " iletişime kapanamayan" veya iletişime kapanmışkenki" savunma hali kırılmaya çalışılan" çocukların kişilik yapılanması daha zarar görür. Bu çocuklar genellikle acıyı duymamak için yılışık davranışlar sergilendiğini ya da çevresi ile iletişimini hiperaktif davranışlarla kesmeye çalıştığını gözlemliyoruz..... Uzmanlar yetiskin iletişiminde " ben dili" kullanımını önerseler de çocukla iletişimde bu kullanım doğru değildir. Şoyle ki; " ben bu davranışından rahatsız oldum. " mesajı iletilen çocukların, mesajı ileten kişiden zarar gormemek icin "kendi gibi olmak" yerine, " o kişinin istediği gibi olmaya" çalıştıkları görülmektedir. Sen dili; çocukla " sen dili" iletisime geçen yetişkinlerin ise suçluluk duygusu oluşturdukları gözlemlenmektedir. " sen yanlış yapıyorsun".. Eylem dili; eylem dilinde ne " ben" ne de " sen" vurgusu vardır; " davranış" vurgusu ön plandadır. Kardeşine kötü söz söyleyen bir çocuğa , " bu sözü söylemek doğru bir davranış değildir." Diye bilgi vermek, çocuk ile iletişimde esasdır . Zira çocuğun, hangi davranışın doğru, hangi davranışın yanlış olduğunu yetiskinden " aşağılama" yaşamadan öğrenmeye hakkı vardır.
-EDINEREK ÖĞRENME kitabı.